Yüz Germe (Face Lift) Ameliyatları

YÜZ GERME (FACE LİFT) AMELİYATLARI

İnsanlar yaşlandıkça yüz bölgesinde bazı değişiklikler olur. Aslında çoğu zaman, yaşlanmanın ilk belirtileri yüz bölgesinde fark edilir. Yaşlanma yanında, güneş ışığı ve yerçekimi, etkilerini yüz bölgesinde gösterir.

Kas tonusu azalması nedeniyle kas ve cilt  sarkmaları özellikle çene ve boyun bölgesinde oluşur. Cilt kuruluğu oluşur ve cilt parlaklığını yitirir. Ciltaltı yağ dokusunda azalma ve diğer yumuşak dokularla birlikte sarkma olur. Deri bollaşır, buruşmalar ve elastikiyeti azalarak sarkmalar oluşur. Cilt kırışıklıkları artar. Yüz kaslarının yıllardır çalışması sonucu ciltte çizgiler oluşur. Kolajen ve elastin lif üretimi azaldığından cilt diriliği ve elastikiyeti azalır. Ciltte yeni hücre değişim hızı yavaşlar.Özellikle güneş ışığına daha çok maruz kalan bölgelerde bu değişimler daha çok gözlenir; yorgun, yaşlanmış ve üzgün yüz görünümü izlenebilir.

- Yüzde şu deformiteler izlenebilir:
- Alında ve alt göz kapağında derin çizgiler
- Kaş seviyesinde düşme
- Gözkapaklarında sarkma
- Orta yüz ( elmacık kemiği üzeri ve burun yanları) bölgede sarkma
- Burundan dudak köşesine derin çizgi
- Çene altında gıdık(gerdan)
- Boyunda çift çene görünümü

Yaşlanmanın etkilerini durdurabilmek mümkün değildir. Yüz germe ameliyatları yaşlanmanın etkilerini geriye almak ve daha sağlıklı, dinç ve genç yüz görünümüne sahip olmak için yapılır.

Aslında yüz germe (face lift) ameliyatları, tek başına sarkan cildi germe ameliyatı ya da kırışıklıkları düzeltme ameliyatı ( ritidektomi) değildir. Yüzde oluşan deformitelerin, cilt yanında yağ doku ve kas doku gibi diğer yumuşak doku elemanlarına da uygulanan cerrahiyle 3 boyutlu olarak ‘ yüz gençleştirme’ ameliyatıdır. Amaç yer değiştiren dokuların, gençlikte bulunduğu normal pozisyonlarına taşınarak sağlıklı ve genç görünümün sağlanmasıdır.

Yüz germe daha çok kadınlar tarafından talep görmesine rağmen, özellikle yeni bir işe girme isteği olan ileri yaş erkeklerde de tercih edilmeye başlanmıştır.

Ameliyat genel anestezi altında ya da lokal anestezi ve sedayon ile yapılabilinmektedir. Yapılan ameliyat tekniğine göre 1 ya da 2 gece hastanede yatış gerekebilir. Dikişler 7 gün sonra alınır ve hasta kontrollerde izlenir. Ameliyat tekniğine göre iyileşme süresi farklılık göstermektedir. Ortalama 1 hafta ile 4 hafta arası işe dönüş süresi mevcuttur. Bazı ameliyatlarda tüm şişliklerin geçmesi ve yüzün oturması 3-4 ayı alabilir. Yüz germe ameliyatlarında alın germe, kaş kaldırma, göz kapağı estetiği, boyun germe, liposuction ve yağ enjeksiyonu birlikte uygulanabilir.

Hangi hastalarda yüz germe uygun değildir:
- Gerçek dışı beklentileri olanlar
- Ameliyata engel ciddi hastalıkları olanlar
- Kan sulandırıcı ilaçlar kullananlar (Aspirin, Kumadin…)
- Sigara kullananlar

Ameliyat öncesinde:
- Hastalar tıbbi muayeneden geçirilir
- Alkol ve sigara kullanımı en az 2 hafta önce kesilmelidir.
- Kan sulandırıcı ilaçlar, E vitamini ve multivitaminler en az 10 gün öncesinden kesilmelidir
- 500-1000 mg C vitamini 3 hafta öncesinden başlanır.

Ameliyat sonrası:
- Ağrı kesiciler verilir.
- Dik yürüme ve aşağı doğru bakmama önerilir.
- En az 1 hafta daha alkol, sigara, E vitamini kullanmayınız.
- 2 hafta daha ağır egzersiz, cinsel aktivite, ağır kaldırma illerinden kaçınınız.
- 1 hafta araba kullanmayınız, uçakla yolculuk yapmayınız.
- 6 hafta diş hekimi muayenesine gitmeyiniz.
- En az 2 ay güneş ışığından korununuz.
- Ameliyattan 2 gün sonra yıkanabilirsiniz

Yüz germe ameliyatları riskleri;
- Kanama ( hematom)
- Ağrı
- Enfeksiyon
- Kötü yara iyileşmesi
- İstenmeyen yara izleri
- Anestezi riskleri
- Ciltte his problemleri
- Yüz siniri zedelenmeleri
- Yüz asimetrisi
- Cilt kontur problemleri
- Saçlı deri seviye farkları
- Saç dökülmesi
- Cilt altı sıvı birikmesi
- Ek cerrahi girişim ihtimali
- Derin ven trombozu, kardiyopulmoner problemler

Estetik müdahaleler açısından yüz 3 bölgeye ayrılır.
1-     Üst yüz: Alın ve kaşlar
2-     Orta yüz: Yanak, burun ve gözler
3-     Alt yüz: Ağız, çene ve boyun

BU bölgelerdeki deformiteler göre farklı cerrahi seçenekler uygulanır.

Yüz germe ameliyat yöntemleri:

Traditional (Klasik) yüz germe:

Kulak önü favoriler, kulak kıvrımları, kulak lobül ( meme) etrafından kulak arkası ve saçlı deriye uzanan kesi ile yüz bölgesi cilt altında ulaşılarak yüz,boyun ve çene bölgesi cilt gevşekliği germe ve sonrası fazla cilt alımı ile giderilir.Cilt altındaki yağ doku pozisyonu düzeltilir veya fazlalık alınır.

Alt (Standart) yüz germe:
Traditional yüz germedeki bir kesi ile boyun ve çene bölgesi gevşeklik ve sarkma düzeltilmesi planlanılan bir yöntemdir. Yüzün alt 1/3 bölgesi hedef alınır.

Endoskopik yüz germe:
Daha küçük kesiler kullanılarak uzun ince aletler ve kamera ile dokuların gözlemlenmesi ve ameliyatın yapılması prensibine dayanır. Daha küçük iz kalması veya hiç iz kalmaması avantajıdır. Fakat bu yöntem cilt fazlalığını tek başına gideremez. Genelde üst yüz ve alın germe prosedürleri için kullanılır. Orta yüz germe için de kullanılır.

Ortayüz germe:
Göz altı ve yanak  bölgeleri düzeltmek için uygulanır. Bu bölgedeki sarkmış yağ dokusu ve diğer dokuların yerini gençlikteki bölgelerine taşımayı amaçlar. Alın, üst göz kapağı, boyun bölgeleri yaşlanmaya deformiteleri düzeltemez.

Periostaltı yüz germe:
Yüz kemikleri üzerindeki derin dokuların pozisyonlarını düzelterek kemik ve yumuşak doku ilişkisini yeniden sağlanır. Yüzdeki dokuların kemik doku üzeri periost denileN zar ile birlikte kemik dokudan ayrılarak yapıldığı yüz germe tekniğidir. Bazı cerrahlarca uzun dönemde daha başarılı ve kalıcı sonuçlar verdiği, komplikasyon riskinin daha az olduğu düşünülmektedir. Orta yüz bölgesi hedef alınır.

Derin plan yüz germe:
Orta yüz, yanak alt göz kapağı deformiteleri düzeltmeyi amaçlar. İyileşmesi daha uzun süren ve komplikasyon riski daha fazla olan bir yöntemdir.

Kompozit yüz germe:
Cilt , ciltaltı, kas ve yağ dokuları bütünlük halinde tek bir yapı şeklinde gerilmesi planlanır.   Standart yöntemlerle düzeltilemeyen elmacık kemik üzeri yağ yastıkçığı sarkması ve burun kenarı derinleşmiş oluk bu yöntemle düzeltilebilir. Orta yüz bölgesi yaşlanmada etkilidir. İyileşme süresi daha uzundur.

SMAS (Süperfisyal musküloaponörotik sistem) yüz germe:
Ciltaltında yüzün derin yapılarını saran zar-kas bileşimi bir dokunun sıkılaştırılması prensibine dayalıdır. Burun kenarından dudak köşesine uzanan çizgisi derin olan hastalarda başarılı bir tekniktir. Orta yüz bölgesinde etkili değildir.

Tam yüz germe:
Alın, üst ve alt göz kapakları, orta yüz, alt yüz, dudaklar ve boyun bölgesi gençleştirmek için yapılan ameliyattır.

Mini yüz germe:
Küçük kesilerle ciltaltına ulaşılarak sadece cilt dokusu gerilmesi yapılır. İyileşme süresi kısadır. Kaşlara bir etkisi olmaz. Ciddi yüz sarkıklarında başarılı olmaz.

MACS (Minimal Access cranial suspension) yüz germe:
Klasik yönteme göre daha kısa kesilerle  cilaltı dokulara ulaşılarak askılarla yüz germe ve ciltaltı dokuların yer değiştirildiği bir yöntemdir.

S-LİFT:

Kulak önünde daha kısa S harfi şeklinde bir kesi ile yapılan yüz germe ameliyatıdır. Cilt ve cilaltı doku diseksiyonu sonrası SMAS doku askısı yapılır. Daha çok alt yüz bölgesinde var olan  deformiteye yönelik cerrahidir.

Quick Lift:

S lift modifikasyonudur. Ciddi deformitelerde başarılı değildir.