Liposuction

LİPOSUCTİON (Lipoplasti, liposculpture)

Dünyada en çok yapılan estetik amaçlı cerrahi girişim liposuction ‘ yağ emme’ dir. Liposuction, ince metal kanüller yoluyla yağ dokunun çekilmesi işlemidir. Obezite tedavisinde cerrahi bir yöntem değildir; zayıflama tedavisi değildir. Diyet ve egzersize rağmen düzelmeyen sınırlı bölgelerdeki yağ fazlalığı ve kontur deformitesinin düzeltilmesi işlemidir. Karın, göbek, meme, kalça, koltuk altı, kol,boyun, uyluk, diz , ayak bileği bölgelerinde ve diğer estetik ameliyatlarla birlikte kullanılabilir.

Liposuction prosedürü, genel anestezi veya sedasyon ile yapılabilir. Yağ emme yapılacak bölge ciltaltı ve yağ dokuya öncelikle sıvı enjekte edilir. BU sıvı hem yağ emme sırasında kanamayı azaltır hem de ameliyat sırası ve sonrası ağrıyı azaltır. Takiben vücutta gizlenmesi daha mümkün olan 1-2 cm’lik kesiler yapılarak bu bölgelerden çeşitli kanüller vasıtası ile yağ emme işlemi yapılır. İşlem tamamlandıktan sonra korse ve liposuction giysileri giydirilerek ameliyat sonlandırılır. Hasta bu giysileri 1 ay kadar kullanır.

Ameliyatı süresi operasyon bölgesi ve emilecek yağ miktarı ile orantılıdır. 30 dakika ile 3-4 saat arası sürebilir. Diğer estetik ameliyatlarla birlikte yapıldığında daha uzun da sürebilir. Yüksek miktarda liposuction yapılabilmesine rağmen 5 litreden fazla yağ emilme işlemi uygulanması önerilmemektedir. Yüksek miktarlarda hem komplikasyon miktarı artmakta hem de başarı düşmektedir. Ameliyat sonrası şişme, morarma, düzensizlik, uyuşukluk, renk değişikliği gibi durumlar sıklıkla izlenir. Fakat hemen hemen tamamı zamanla kendiliğinden veya masajla düzelir.

Liposuction sonrası şişliklerin inmesi ve vücudun şeklini almaya başlaması 3. aydan itibaren başlar ve 6-8 ayı bulur.
Kanama bozuklukları, epilepsi, diyabet gibi hastalıkları olanlar iyi değerlendirilmeli ve liposuction risk ve komplikasyonları hasta ile tartışılmalıdır. Cilt elastisitesi düşük olan ve sarkmış cilt dokusu fazla olan hastalarda sadece liposuction var olan sarkıklığı daha da belirgin hale getirebilir. Bu durumda abdominoplasti, brakial lift gibi cerrahi prosedürler daha ön planda düşünülmelidir.

Traditional liposuction
Klasik liposuction yöntemidir. Özel kanüller yardımıyla, yağ hücrelerinin mekanik olarak parçalanması ve emilmesi yöntemidir. En sık kullanılan yöntemdir.

Ultrason asiste liposuction (UAL),
Düşük frekans ultrason dalgalarının kullanıldığı Ultrason asiste liposuction (UAL), klasik liposuction yerini almamıştır. Cilt kaybı, yanık, seroma oluşması klasik liposuction işleminden daha fazla izlenir. Ciltaltı sert ve yapışık fibröz dokuların olduğu kalça, jinekomasti ve tekrar liposuction ihtiyacı olanlarda klasik liposuctiondan daha faydalı olabileceği belirtilmiştir.

Lazer asiste liposuction (LAL),
Lazer asiste liposuction (LAL), uygulamaya başlanmış yöntemlerden biridir. İnce problar vasıtasıyla ciltaltında lazer enerjisi (Nd-YAG lazer) ile yağ eritilerek daha ince kanüller ile yağ emme işleminin yapılması prensibine dayanır. Seçici lazer enerjisi yağ dokuları hariç damar, sinir gibi dokulara hasar vermemektedir. Smart lipo ya da slim lipo diye de adlandırılan bu yöntemde aynı zamanda  ciltaltı kolajen doku oluşumunu uyararak cilt sıkılığı ve gerilmesine de yardımcı olur. Daha az kan kaybı, morarma, ağrı ve şişlik oluşması en önemli avantajıdır. Lokal anestezi ile yapılması da mümkündür. Fakat yüksek miktarda liposuction gereken hastalarda uygulanamamaktadır. Bölgesel yağ fazlalıklarında kullanımı önerilmektedir.

Soğuk lipoliz: Aşırı soğuk enerjisinin ciltaltı yağ hücrelerini seçici olarak hedef seçmesi ve doğal yağ hücresi ölümüne yol açması prensibine dayanan bir yöntemdir. Soğukta yağ hücreleri içindeki lipid kristalize olur ve hücre ölümü ile hücrelerden dışarı salınır. Bu lipidler lenfatik sistemden zamanla elimine edilir.Vücut kitle indeksi normale veya normale yakın, bölgesel yağ depolanması olan, cilt elastisitesi ve tonüsü iyi olan ve genel sağlık durumu iyi olan kişilerde kullanılabilir. Cerrahi veya girişim gerektiren bir işlem olmaması en büyük avantajıdır.  Morbid obesitesi olan, cilt elastisitesi iyi olmayan, yağ dağılımı yaygın olan kişilerde ve zayıflama amacı güden kişilerde kullanımı uygun değildir.

İşlemden sonra geçici olarak kırmızılık, şişkinlik, morarma ve uyuşukluk olabilir. Lipolizin etkileri 1-2 ay içinde görülmeye başlar. En az 45 gün arayla 3 seans uygulama gerekir. Soğuk lipoliz liposuction alternatifi bir yöntem değildir. Tekrar kilo alımı gerçekleşirse, yağ hücrelerinde tekrar lipid birikimi olabilir. Diyet ve egzersizlerle beraber uygulanmasında fayda vardır.

Liposuction sonrası yeniden kilo alımı olur mu? Yağ hücreleri artar mı?
Hasta egzersiz yapmaz ise ve kötü beslenme alışkanlıklarını devam ettirirse yeniden kilo alabilir. Yağ hücreleri sayısı, morbid obezite hariç, yeniden artmaz, fakat var olan hücreler büyüyebilirler. Bu nedenle başarılı bir liposuction süreci, işlemle birlikte düzenli egzersiz ve sağlıklı beslenmeye bağlıdır.

Liposuction sonrası görülebilecek durumlar nelerdir?
Ödem, morarmalar, uyuşukluklar, kontur düzensizlikleri, renk değişiklikleri ameliyat sonrası sıklıkla izlenir. Fakat bur durumlar zamanla ya kendiliğinden ya da masajla düzelir.

Kanama, asimetriler, cilt kırışıklıkları, kontur deformiteleri, tromboembolik durumlar nadiren görülebilecek komplikasyonlardır. Cilt kaybı, yanık ve seroma oluşması ultrason asiste liposuctionda daha sık izlenebilir. Bu komplikasyonlar uygun hasta seçimi, uygun cerrahi yöntemle minimalize edilir.