Kimyasal Peeling

Kimyasal peeling nedir?
Bir veya birkaç kimyasal ajan kullanarak, cildin üst tabakalarının (epidermis ve dermis) hücrelerinin tahribatının sağlanması, takibinde olan yara iyileşmesi ve yeni epidermis ve dermis hücrelerinin oluşması ile cilt yenileme işleminin uygulanmasıdır.

Kimyasal peeling hangi amaçlarla kullanılır?
Güneşe bağlı yaşlanma etkilerinin (güneş lekeleri, çiller, kırışıklıklar…) düzeltilmesi, pigmentli lekelerin düzeltilmesi, akne tedavisi, yüzeyel skar ve dövme silinmesi, rozasea ve milia tedavisinde kullanılır.

Kimyasal peeling için hangi ajanlar kullanılabilir?
Alfa hidroksi asitler (laktik asit, sistik asit, malik asit, glikolik asit), trikloroasetik asit, fenol ve Jessner solüsyonu, Baker formülü gibi özel solüsyonlar peeling amacıyla kullanılır.

Glikolik asit en sık kullanılan alfa hidroksi asit grubudur. Çeşitli krem, losyon ve temizleyicilerin içinde de bulunur. İyileşme süresinin kısa olması ve yüzde kırmızılık ve leke bırakmaması nedeniyle en çok tercih edilendir.Hasta işlem sonrası günlük hayatına hemen dönebilir. Her cilt rengine sahip insanda vücudun her yerinde kullanılabilir. Fakat yüzeyel etkili olması nedeniyle derin leke ve kırışıklıklarda etkili değildir.

Trikloroasetik asit, %10-%75 arası solüsyon seçenekleri sayesinde istenilen cilt tipi ve cilt problemine göre istenilen konsantrasyonda kullanılabilir.

Fenol kullanımı yüksek oranda olduğu zaman kalp ritmi bozuklukları yaratması açısından risklidir. Fenolle ilgili karaciğer ve böbrek bozuklukları da olabilir.

Kimyasal peeling sonrasında hangi komplikasyonlar olabilir?
Peeling sonrası ciltte renk farklılıkları, uzamış cilt kızarıklığı, akne, milia, herpes enfeksiyonu ve cilt enfeksiyonları görülebilir. Fakat bunlar geçicidir. Kişinin cilt yapısına bağlı olarak uzamış cilt kızarıklığı, hipertrofik skar, pigment değişikliği oluşması mümkündür.